Arhiepiscopia Iașilor - Examen de capacitate preoţească - sesiunea februarie 2026
I. Perioada desfășurării examenului: 3 – 13 februarie 2026.
II. Locul organizării examenului: Centrul Eparhial Iași
III. Perioada depunerii dosarelor de înscriere la concurs: joi, 4 decembrie 2025– vineri, 23 ianuarie 2026. Candidații vor putea depune dosarul de înscrie la Registratura Centrului Eparhial Iași, iar lămuriri suplimentare referitoare la desfășurarea examenului vor putea primi de la Sectorul administrativ-bisericesc.
IV. Analiza dosarelor și comunicarea listei cu candidații acceptați la examen: luni, 26 ianuarie – vineri, 30 ianuarie 2026.
V. Examenul de capacitate preoțească va consta în două probe: o proba scrisă și o probă orală. Pentru proba scrisă și pentru proba orală (învățătura de credință, predică/cateheză, interviu) candidații vor primi note. Media aritmetică a celor două note va reprezenta nota examenului de capacitate: (scris+oral)/2= notă examen capacitate). La interviu candidații vor veni împreună cu soțiile.
VI. Proba scrisă: Marți, 3 februarie 2026, ora 10:00. Proba scrisă va avea loc în Sala „Iustin Moisescu” a Centrului Eparhial sau în altă locație ce va fi comunicată în timp util. La proba scrisă vor participa doar candidații care au primit binecuvântarea chiriarhului în urma analizei dosarelor.
VII. Afișarea rezultatelor la proba scrisă: Miercuri, 4 februarie 2026.
VIII. Depunerea eventualelor contestații la proba scrisă: în termen de maxim 24 de ore de la afișarea rezultatelor.
IX. Afișarea rezultatelor eventualelor contestații: Vineri, 6 februarie 2026.
X. Proba orală și Interviul cu candidații care au promovat examenul scris: Miercuri, 11 februarie – Joi, 12 februarie 2026.
XI. Afișarea rezultatelor finale ale examenului de capacitate preoțească (mediile de titularizare): Vineri, 13 februarie 2026.
XII. Detalii privind calculul mediei generale de titularizare sau numire și modul în care candidații vor putea opta pentru o parohie, în vederea hirotonirii (conform: HSS nr. 10079/2018):
a) Vor fi declarați admiși candidații care obțin minim nota 6,00 la fiecare probă de examen și media examenului de capacitate, minim 7,00. Media generală de titularizare rezultă din media celor patru ani de studii, media examenului de licență și media examenului de capacitate preoțească, împărțite la trei: (studii+licența+nota capacitate)/3 = Media generală titularizare);
b) La probele orale și interviu nu se admit contestaţii și nu se poate solicita reevaluarea. Poate fi contestat numai rezultatul probei scrise în maxim 24 de ore de la afișarea rezultatelor;
c) Candidații vor concura, în ordinea mediei de titularizare, pentru parohiile din lista parohiilor pentru numiri. Va fi prezentată o singură listă cu parohii destinată atât candidaților care vor primi contribuție clericală de la bugetul de stat cât și candidaților titularizați în învățământul preuniversitar (disciplina Religie, discipline teologice la facultate și seminar) sau angajați în administrația eparhială sau protopopească. Pot fi considerate prioritare solicitările de numire ale candidaților care locuiesc (au domiciliul stabil) în parohiile vacante din listă sau cei care locuiesc la o distanță de maxim 10 km față de acestea.
d) Candidații care sunt titularizați în învățământul preuniversitar (disciplina Religie, discipline teologice la facultate și seminar) sau angajați în administrația eparhială sau protopopească vor putea opta doar pentru o parohie aflată în apropierea localității în care se află școala la care sunt titularizați sau locul de muncă sau în apropierea localității în care își au domiciliul. Aceștia vor fi încadrați ulterior, după hirotonie, la parohie, prin cumul de funcții, cu fracție de normă, cu salarizare din fonduri proprii. Acest demers vizează ocuparea parohiilor prin numirea unor preoți care să nu depindă de contribuția clericală. Faptul că aceștia au salariul asigurat din învățământ sau administrație, veniturile mici de la parohie nu ar constitui o problemă majoră. De asemenea sunt evitate consecințele negative generate de navetism.
e) În măsura în care nu sunt incompatibilități cu slujirea preoțească, candidații angajați în alte domenii decât cele menționate pot fi numiți la parohie cu timp parțial. În acest sens, vor fi avute în vedere doar angajările pe perioadă nedeterminată și doar în instituții din sistemul bugetar, în afară de personalul militar, funcțiile de demnitate publică, magistrați sau alte activități ce presupun riscuri în exercitarea unei slujiri liturgice și administrative bisericești adecvate.
În mod excepțional, cei care au contract de muncă pe perioadă nedeterminată în mediul privat, pot opta pentru ocuparea unei parohii, dacă domeniul de activitate este din sfera învățământului, serviciilor medicale, sociale sau IT.
Dacă sunt și alte ocupații, fiecare caz va fi analizat de comisia de la examenul de capacitate pentru a stabili oportunitatea numirii la parohie.
g) Hirotonia candidaților care nu sunt încadrați ca titulari în învățământul preuniversitar (disciplina Religie, discipline teologice la facultate și seminar) sau în administrația eparhială sau protopopească, va fi făcută doar dacă la Centrul eparhial vor fi disponibile contribuții clericale.
XIII. Valabilitatea examenului este de un an, iar pentru cei care obțin media peste 9, doi ani, conform Hotărârii Sfântului Sinod nr. 10.079/2018.
XIV. Candidații pot schimba opțiunea formulată la examenul de capacitate, însă noua opțiune trebuie să vizeze doar parohiile propuse pe lista de la examenul de capacitate, sesiunea februarie 2026. Această listă poate fi completată de-a lungul valabilității examenului de capacitate și cu alte parohii devenite vacante, după ce au fost puse la dispoziția preoților, cel puțin o lună.
XV. Dosarul de înscriere va conține:
a) dosar cu șină pentru biblioraft;
b) cerere tip, adresată Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Teofan pentru acordarea binecuvântării de participare la examen;
c) recomandarea duhovnicului, în original, care trebuie să cuprindă în mod obligatoriu și explicit precizarea că teologul care se înscrie la examen „nu are impedimente canonice la hirotonie”, în baza căreia comisia de la Centrul eparhial Iași se va exprima, după o cercetare canonică a candidatului, dacă acesta este apt din punct de vedere canonic să fie hirotonit. Recomandarea trebuie să conțină și numărul de telefon al duhovnicului. Nu vor fi luate în considerare adeverințele care nu cuprind mențiunea privind lipsa impedimentelor în exact aceeași formă cum este prevăzută mai sus sau fără numărul de telefon al duhovnicului. Recomandările neconforme vor duce la respingerea dosarului de înscriere.
d) aviz psihologic cu mențiunea „apt pentru hirotonie”, eliberat de cabinetul de examinare psihologică din cadrul Policlinicii Providența.
e) copie după adeverința de licență sau diploma de licență, cu foaia matricolă cu media anilor de studii și media examenului de licență;
f) copie după certificatul de botez;
g) copii după actele de identitate: certificat de naștere, carte de identitate;
h) Curriculum Vitae;
i) 1 fotografie tip buletin;
j) binecuvântarea chiriarhului pentru căsătorie, certificate de căsătorie civilă și cununie religioasă (nu se primesc dosare pentru înscrierea la examenul de capacitate a candidaților care sunt necăsătoriți);
k) caracterizarea duhovnicului Facultății de Teologie.
XVI. Se vor putea înscrie la examen fiii Arhiepiscopiei Iașilor, licențiați în Teologie Ortodoxă, specializarea Pastorală, la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” Iași sau la altă facultate de teologie ortodoxă, urmată cu binecuvântarea Chiriarhului: „Admiterea candidaților pentru școlarizare în unitățile de învățământ teologic de toate gradele se face numai cu binecuvântarea (aprobarea scrisă) a chiriarhului locului” (art. 118, alin. 5 din Statutul pentru organizarea și funcționarea Bisericii Ortodoxe Române). Eventualele solicitări de înscriere ale fiilor duhovnicești ai Arhiepiscopiei Iașilor care au absolvit, fără binecuvântarea Chiriarhului, o altă facultate de teologie decât Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iași, vor fi analizate și soluționate în conformitate cu prevederile Temeiurilor nr. 8511/2012 și nr. 7240/2024, aprobate în cadrul Permanenței Consiliului eparhial Iași.
XVIII. Tematica și bibliografia pentru proba scrisă și proba orală[1]:
Tema 1: Impedimente la hirotonia întru preot
1. Impedimente la hirotonia întru preot şi incompatibilităţi cu slujirea preoţească, potrivit Sfintelor Canoane şi Regulamentului Autorităţilor Canonice Disciplinare şi al Instanţelor de Judecată ale Bisericii Ortodoxe Române (RACDIJBOR).
2. Impedimente la hirotonie, potrivit Sfintelor Canoane: 17, 18, 19, 61, 78 și 79 Apostolice; 9 și 10 Sin. I Ec; 3 Trulan; 7 și 36 Nichifor Mărturisitorul; 8 Neocezareea; 21, 30 și 42 Ioan Postitorul;
Bibliografie:
a) „Canoanele Bisericii Ortodoxe”, vol. I-III, Studiu introductiv, introduceri, note și traducere Răzvan Perșa, ediție bilingvă, Ed. Basilica, Bucureşti, 2018.
b) „Regulamentul autorităților canonice disciplinare și de judecată ale Bisericii Ortodoxe Române”, Ed. EIBMBOR, București, 2015, pp. 23 – 59.
Tema II: Preacinstirea Maicii Domnului, cinstirea Sfintei Cruci și a Sfinților
1.1Temeiuri biblice, patristice și liturgice pentru:
1.2.1.) Preacinstirea Maicii Domnului;
1.2.2.) Cinstirea Sfinților și a Sfintelor Moaște;
1.2.3.) Cinstirea Sfintei Cruci și a Sfintelor Icoane.
2. Exprimări ale evlaviei față de Maica Domnului în slujbele Bisericii.
3. Diferența dintre icoană și idol.
4.Cine sunt sfinții și care este rolul lor în viața noastră?
Bibliografie:
a) „Învățătura de credință ortodoxă”, Ed. Doxologia, Iaşi, 2009, pp. 93-98 și pp. 172-174; pp. 102-104 și 174-176;
b) Pr. prof. Alexander Schmemann, „Preasfânta Fecioară Maria”, traducere din limba engleză de Florin Caragiu, Ed. Basilica, Bucureşti, 2014, cap. „Maria în cultul liturgic răsăritean”, pp. 100-112).
c) Pr. prof dr. Dumitru Stăniloae, „Teologia Dogmatică Ortodoxă”, vol. 3, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, București, 1997, pp. 224-234.
Tema III: Misiunea filantropică a Bisericii. Temeiuri biblice, patristice şi istorice
- Misiunea filantropică a Bisericii. Temeiuri biblice, patristice şi istorice;
- Filantropia în Sfânta Scriptură;
- Filantropia creștină în perioada apostolică și post-apostolică;
- Filantropia creștină în secolele IV-V.
Bibliografie:
Pr. Prof. Dr. Ion Vicovan, „Daţi-le voi să mănânce! Filantropia creștină - istorie şi spiritualitate”, Ed. Trinitas, 2001, capitolele III, IV, V, VII şi VIII.
Tema IV: Modele biblice de chemare și slujire a lui Dumnezeu
- Modele biblice de chemare și slujire a lui Dumnezeu (Sf. Proroc Avraam, Sf. Proroc Moise, Sf. Proroc Isaia, Sf. Proroc Iona, Sf. Apostol Petru, Sf. Apostol Pavel)
Bibliografie:
Biblia sau Sfânta Scriptură (Facerea 12-24; Ieșirea 2-20; 32-34; Isaia 2, 6, 7-11; Iona 1-4; Faptele Apostolilor; I și II Corinteni; I și II Petru).
Tema V: Teme actuale de biotetică
- Lucrarea lui Dumnezeu și lucrarea oamenilor la începutul și sfârșitul acestei vieți. Teme bioetice actuale: avortul, eutanasia și transplantul de organe.
Bibliografie:
a) Georgios Mantzaridis, „Morala creştină. Omul şi Dumnezeu. Omul şi semenul. Poziţionări şi perspective existenţiale şi bioetice”, Ed. Bizantină, Bucureşti, 2006, cap: „Respectul faţă de fiinţa umană” (pp. 409-415); „Transplanturile” (pp. 472-483); „Eutanasia” (pp. 514-520).
b) Sebastian Moldovan, „Eseuri de bioetică”, Ed. Astra Museum, Sibiu, 2013. Cap. "Transplantul de organe", pp. 92-105;
Tema VI: Provocări la adresa familiei creștine și preoțești contemporane.
- Provocări la adresa familiei creștine și preoțești contemporane: exemple, cauze, soluții.
- Mijloace duhovnicești de îmbunătățire a vieții familiale creștine.
- Educația pentru sănătate din perspectiva creștin-ortodoxă.
- Catehizarea tinerilor înainte de Taina Cununiei.
Bibliografie:
a) Preot Ioan C. Teșu, „Familia contemporană, între ideal si criză”, Ed. Doxologia, 2011, pp. 223-352;
b) Cuviosul Paisie Aghioritul, „Cuvinte Duhovniceşti. Viaţa de familie”, cap. „Prin răbdare se menţine familia”, Ed. Evanghelismos, Bucureşti, 2003, pp. 47-62;
c) Sebastian Moldovan, „Eseuri de bioetică”, Ed. Astra Museum, Sibiu, 2013, cap. „Educaţia pentru sănătate", pp. 210-233.
d) Ghid pastoral de catehizare a mirilor, Doxologia, Iași, 2015.
Tema VII: Duhovnicul în învățătura, tradiția și istoria Bisericii.
- Duhovnicul în învățătura, tradiția și istoria Bisericii.
- Duhovnicul călăuză și arbitru.
- Legătura dintre duhovnic și fiul duhovnicesc: importanță, moduri de manifestare, limite.
Bibliografie:
a) Rafail Noica, Cultura Duhului, ca. „Despre duhovnicie”, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2002, pp. 41 – 62;
b) Gheorghios D. Metallinos, „Parohia-Hristos în mijlocul nostru”, cap. V- B „Păstorul şi problematica slujirii lui”),, Ed. Deisis, Sibiu, 2004, pp. 57-77;
c) Antonie Plămădeală, „Tradiție și libertate în spiritualitatea ortodoxă”, cap. III, 12. „Duhovnicul: călăuză și arbitru”, pp. 221-229.
Tema VIII: Liturghie şi împărtășire în viața preotului și a credincioșilor.
- Liturghie şi împărtășire în viața preotului și a credincioșilor.
- Împărtășirea continuă cu Preacuratele Taine și importanța acesteia pentru viața duhovnicească.
- Împărtășirea sacramentală și împărtășirea spirituală (duhovnicească) potrivit Sfântului Nicodim Aghioritul.
- Atitudinea preotului și a credinciosului înainte, în timpul și după primirea Sfintei Euharistii.
- Rolul și lucrarea Sfintei Euharistii în viața duhovnicească.
Bibliografie:
a) „Împărtăşirea continuă cu Sfintele Taine. Dosarul unei controverse. Mărturiile Tradiţiei”, Ed. Deisis, Sibiu, 2006, cap: „Neofit Kavsokalivitul, Despre împărtăşirea continuă (1772/1777), pp. 103-178;
b) „Împărtăşirea continuă cu Sfintele Taine. Dosarul unei controverse. Mărturiile Tradiţiei”, Ed. Deisis, Sibiu, 2006, cap: „Sf. Nicodim Aghioritul, Carte foarte folositoare de suflet pentru împărtăşirea continuă cu preacuratele lui Hristos Taine (1783)”, pp. 179-283;
d) „Împărtăşirea continuă cu Sfintele Taine. Dosarul unei controverse. Mărturiile Tradiţiei”, Ed. Deisis, Sibiu, 2006, cap: Sf. Nicodim Aghioritul, cuminecare sacramentală şi cuminecare spirituală (din Războiul nevăzut, 1796), pp. 285-300.
Tema IX: Împlinirea slujirii pastorale prin asumarea învăţăturii patristice despre îndumnezeire.
- Împlinirea slujirii pastorale prin asumarea învăţăturii patristice despre îndumnezeire.
- Despre cunoaşterea de sine prin Duhul Sfânt.
- Învățătura și calea spre îndumnezeire.
Bibliografie :
a) Ierotheos, Mitropolit al Nafpaktosului, Vremea lucrării. Chipul lăuntric al Tradiţiei ortodoxe : teologie şi viaţă, ed. Sofia, Bucureşti, 2014, pp. 175-204 ;
b) Arhim. Sofronie, „Taina vieţii creştine”, Ed. Accent Print, Suceava, 2014, pp. 131-153.
c) Sfântul Grigorie Palama, „Cuvânt pentru cei care se liniştesc cu evlavie, în Filocalia sfintelor nevoinţe ale desăvârşirii”, VII, Ed. Humanitas, Bucureşti, 1999, pp. 309-317 (capetele 35-39 din Cuvântul al treilea din cele din urmă. Despre sfânta lumină).
d) Pr. Dr. Constantin Coman, „Erminia Duhului", Ed. Bizantina, Bucuresti, 2002, pp. 235-238 (subcap. Cunoasterea de sine prin Duhul).
Tema X: Împliniri și provocări în slujirea și misiunea preotului de astăzi.
1) Pornind de la lucrarea preotului reflectată în scrierile despre preoție enunțate în bibliografie, elaborați un proiect pastoral pentru viitoarea dumneavoastră parohie, evidențiind aspecte specifice ale pastorației in mediul urban si în mediul rural.
Bibliografie:
a) Sf. Ioan Gură de Aur, Sfântul Grigorie de Nazianz și Sfântul Efrem Sirul, „Despre preoție”, carte tipărită cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, traducere, introducere și note de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1998.
b) Sf. Nectarie de la Eghina, „Despre preoție”, Traducere din limba greacă de Laura Enache, Carte tipărită cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, Ed. Doxologia, Iași, 2013.
c) Mitropolit Emilianos Timiadis, „Preot, parohie, înnoire. Noțiuni și orientări pentru teologia și practica pastorală”, Ediție revizuită, Traducere de Paul Brusanowski, carte tipărită cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Dr. Laurențiu Streza, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, Ed. Andreiana, Sibiu, 2015, pp. 36-115 si pp. 149-156.
2) Preotul în societate. Dificultăți. Așteptări.
3) Biserica în climatul social de astăzi: provocări și încercări de răspuns.
Bibliografie:
a) Mitropolit Emilianos Timiadis, „Preot, parohie, înnoire. Noțiuni și orientări pentru teologia și practica pastorală”, Ediție revizuită, Traducere de Paul Brusanowski, carte tipărită cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Dr. Laurențiu Streza, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, Ed. Andreiana, Sibiu, 2015, pp. 122-207 și pp. 228-286.
b) Pr. Dumitru Stăniloae, „Cultură și Duhovnicie. Articole publicate în Telegraful Român, vol. I (1930-1936) și vol. III (1942-1993)”, Ediție îngrijită, introducere și note de Ion Dragoș Vlădescu, Ed. Basilica a Patriarhiei Române, București, 2012, următoarele articole:
Din volumul I:
a) Hristos și preotul, în „Telegraful Român”, anul LXXXIII, nr. 3, 13 ianuarie 1935, pp. 620-623.
b) Realism și idealism pastoral, în „Telegraful Român”, anul LXXXIII, nr. 38, 8 septembrie, 1935, pp. 699-701.
Din volumul al III-lea:
a) Jertfa, esența preoției, în „Telegraful Român”, anul XC, nr. 4, 25 ianuarie 1942, pp. 28-31.
b) Preoție și curăție, în „Telegraful Român”, anul XCII, nr. 30, 23 iulie, 1944, pp. 595-599.
4) Lucrarea preotului și emergența tehnologiei digitale. Perspective și soluții pastorale.
5) Tehnologia digitală și influența ei asupra vieții duhovnicești.
6) Noile mijloace de comunicare și relațiile interumane.
7) Terapia și profilaxia adicției digitale.
Bibliografie:
a) Jean-Claude Larchet, „Captivi în internet”, în românește de Marinela Bojin, Ed. Sophia, București, 2018.
b) Adina-Brândușa Baciu, „Adicția digitală – boală a societății postmoderne”, Editura Pro Universitaria, București, 2019, pp. 25-77 și pp. 183-204.
Tema XI: Noi mișcări religioase
- Noi fenomene religioase apărute în contextul societății românești - o provocare in activitatea misionară a preotului.
- Strategii de recrutare practicate de către noile mișcări religioase.
Bibliografie:
Nicolae Achimescu, „Noile mișcări religioase”, Ed. Limes, Cluj-Napoca, 2004, pp. 304-311;
Constantin Iulian Damian, „Convertirea în contextul noilor mișcări religioase”, Ed. Astra Museum, Sibiu, 2014, pp. 189-218; 423-437.
Tema XII: Susținerea unei predici
1. Predici la Praznice Împărăteşti:
- Predică la Bunavestire;
- Predică la Naşterea Mântuitorului;
- Predică la Bobotează;
- Predică la Schimbarea la Faţă;
- Predică la Pogorârea Sfântului Duh;
- Predică la Înălţarea Mântuitorului;
- Predică la Înălţarea Sfintei Cruci;
- Predică la Intrarea în Biserică a Maicii Domnului;
2. Predici la duminicile de peste an:
- Predică la Duminica a 4-a după Rusalii (Vindecarea slugii sutaşului): Matei 8, 5-13.
- Predică la Duminica a 6-a după Rusalii (a Sfinţilor Părinţi de la Sinodul al IV-lea Ecumenic): Ioan 17, 1-13.
- Predică la Duminica a 19-a după Rusalii (Predica de pe munte. Iubirea vrăjmaşilor): Luca 6, 31-36.
- Predică la Duminica a 21-a după Rusalii (Pilda semănătorului): Luca 8, 5-15.
- Predică la Duminica a 26-a după Rusalii (Pilda bogatului căruia i-a rodit ţarina): Luca 12, 16-21.
- Predică la Duminica a 33-a după Rusalii (Pilda vameşului şi a fariseului): Luca 18, 10-14.
- Predică la Duminica a 34-a după Rusalii (Pilda întoarcerii fiului risipitor): Luca 15, 11-32.
3. Predici la sărbătorile sfinţilor (panegirice):
- Predică la sărbătoarea Sfântului Mare Mucenic Gheorghe;
- Predică la sărbătoarea Sfântului Mare Mucenic Dimitrie;
- Predică la sărbătoarea Sfântului Ierarh Nicolae;
- Predică la sărbătoarea Sfântului Prooroc Ilie;
- Predică la sărbătoarea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel;
- Predică sărbătoarea Naşterii Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul;
- Predică la Duminica a doua din Postul Mare, a Sfântului Grigorie Palama
4. Cuvântări ocazionale:
- Pareneză la Botezul unui prunc;
- Pareneză la Cununie;
- Pareneză la înmormântare;
Bibliografie obligatorie:
- Pr. Dr. Vasile Gordon, (coord.), „Omiletica”, Ed. Basilica, 2015 (Capitolele: VIII. Genurile predicii. Privire de ansamblu, pp. 381-412, IX. Elaborarea predicii, între teorie şi practică, pp. 413-454, XII. Modele de predici pentru cele patru genuri omiletice, pp. 528-613).
Bibliografie orientativă:
Bibliografia de mai jos nu este obligatorie, ea oferind câteva jaloane şi elemente de sprijin în alcătuirea predicilor. Candidatul este liber să utilizeze şi alte surse pentru elaborarea predicilor.
a) Sfântul Ioan Gura de Aur, „Predici la sărbători împărăteşti şi Cuvântări de laudă la sfinţi”, editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 2006.
b) Sfântul Grigorie Palama, „Omilii I”, trad. pr. Coresciuc Roger, Ed. Doxologia, Iaşi, 2019.
c) Pr. Vasile Gordon, „Mergând, învăţaţi… (Predici pentru toate duminicile şi sărbătorile de peste an)”, Ediţia a II-a, revizuită şi completată, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 2006;
d) Idem, „Vademecum omiletic. 100 de schiţe pentru predici”, ed. Renaşterea, Cluj Napoca, 2015.
e) Pr. Vasile Mihoc, ,,Predici exegetice la duminicile de peste an”, Ed. ,,Teofania”, Sibiu, 2001;
f) Hierotheos Vlachos, „Predici la marile sărbători”, Ed. Egumeniţa, Galaţi, 2004.
Consilier administrativ-bisericesc,
Pr. Andrei Atudori
[1] Notă: Candidații se pot adresa Bibliotecii Mitropolitane „Dumitru Stăniloae” pentru acces la bibliografia pentru examen în format digital. 1
