În zilele de 11 şi 12 aprilie, a doua serie a mentorilor din seminariile şi liceele teologice din Arhiepiscopia Iaşilor s-au întâlnit la Colegiul „Sfântul Nicolae” din Iaşi, pentru cursul de formare din cadrul Programului de Mentorat.
Programul de Mentorat implementat în seminariile şi liceele teologice din Arhiepiscopia Iaşilor, dezvoltat cu sprijinul ostenitorilor Centrului de Formare Continuă al Arhiepiscopiei Iaşilor, ai Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Vasile cel Mare” din Iaşi şi ai Fundaţiei „Varlaam Mitropolitul” din Iaşi, îşi propune ca obiectiv fundamental identificarea vocaţiei elevului, dar şi îmbunătăţirea rezultatelor şcolare, dezvoltarea personalităţii elevilor, schimbarea mentalitaţii elevilor, părinţilor şi educatorilor, creşterea încrederii elevilor în mediul seminarial şi formarea şi întărirea caracterului creştin ortodox, ca obiective specifice. Astfel formulate, obiectivele mentorilor devin esenţiale în înţelegerea ethosului educaţional al seminariilor teologice. Centrate pe descoperirea darurilor lui Dumnezeu sădite în sufletele tinerilor, aceste ţeluri surprind complexitatea creşterii omului în dimensiunile sale academică, emoţională şi duhovnicească.
Dacă la prima întâlnire s-au fixat câteva repere teoretice privitoare la mentorat, principii de comunicare între mentor şi elev şi procedura de mentorat, în cadrul celui de-al doilea curs, părintele arhimandrit Hrisostom Rădăşanu, consilier educaţional al Arhiepiscopiei Iaşilor, părintele Lucian Filip, directorul Centrului de Formare Continuă al Arhiepiscopiei Iaşilor, şi părintele diacon Gabriel Leonte, referent în cadrul Sectorului de învăţământ, au coordonat trei sesiuni de lucru, în cadrul cărora s-au aplicat instrumente de lucru care să înlesnească activitatea mentorilor.
„Sunt foarte bucuros şi recunoscător în legătură cu acest proiect. Este vorba de pregătirea unor grupe de mentori în seminariiile şi liceele teologice din Arhiepiscopia Iaşilor şi bucuria mea reiese şi din faptul că eu însumi am trecut printr-o experienţă de formare într-un seminar teologic şi cred că am ajuns într-un moment în care, iată, Dumnezeu a rânduit să pot întoarce binele pe care eu l-am experimentat în perioada liceală. Trăim într-o perioadă de confuzie şi nevoia unei călăuziri, fie că este duhovnicească, fie că este de ordin academic, sau emoţională, sau pe drumul acesta de maturizare, este din ce în ce mai mare. În acest spirit, cred că lucrarea aceasta de mentorat pentru elevi poate deveni la un moment dat o lucrare etalon sau un punct de reper pentru preluarea acestei idei la nivel naţional. Adolescenţii, sau «tinerii din ziua de azi», ca să folosesc o expresie comună, au nevoie de acest sprijin din partea acelora care, într-o formă sau alta, au trecut prin această perioadă şi au învăţat să-i supravieţuiască. De aceea, cred că ceea ce fac profesorii de la seminariile teologice în echipele lor de mentori, prin acest program de formare, poate să fie şi să devină cu adevărat un lucru care să schimbe nu doar experienţa noastră didactică, ci poate, printr-o anumită influenţă binecuvântată, să ajungă şi în alte locaţii, în alte şcoli, poate în întreaga ţară”, a declarat părintele consilier Hrisostom Rădăşanu.
„Şcolile vocaţionale sunt, prin excelenţă, «şcoli altfel», dar la seminariile teologice această îmbinare de 1 + 1 + 1 - a fi om, a avea vocaţie, a-ţi împlini un har, un vis - se vede în societate, pentru că seminaristul va rămâne seminarist pe viaţă. Nu este o profesie oarecare aceea de preot. Asta nu înseamnă că toţi seminariştii ajung preoţi - procesul de mentorat nu-şi propune să îi ghideze doar pe calea aceasta - dar, în urma mentoratului, elevii seminarişti vor fi nişte oameni care în societate îi vor influenţa pe ceilalţi, vor şti să ia nişte decizii, vor şti cum să aplice o soluţie pe care o identifică dintr-o multitudine, vor şti să facă faţă provocărilor şi tentaţiilor şi în acelaţi timp să se adapteze într-o lume care se schimbă într-un ritm rapid”, a adăugat prof. dr. Doina Balan, profesor de filosofie la Seminarul Teologic Ortodox Iaşi.
Cursul din 11-12 aprilie face parte dintr-un training alcătuit din trei sesiuni de formare teoretică desfăşurate pe parcursul anului 2019 şi un program de pilotare practică, ce se derulează în semestrul curent în şcolile teologice şi presupune mentorizarea unui elev după principiile învăţate, aprofundate şi experimentate.