Ieri după-amiază, Catedrala mitropolitană din Iaşi a fost arhiplină de credincioșii veniți din municipiu și împrejurimi să participe la slujba Pavecerniţei Mari. În cadrul slujbei, Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, a rostit ultima parte a Canonului alcătuit de Sfântul Andrei Criteanul, ce se termină cu Cântarea a noua, unde pocăinţa devine un izvor al bucuriei şi al nădejdii.
La Catedrala mitropolitană din Iaşi a fost oficiată joi, 14 martie 2018, slujba Pavecerniţei Mari, fiind citită în cadrul acesteia cea de-a patra parte, ultima, a Canonului Sfântului Andrei Criteanul. Slujba a fost săvârşită de către IPS Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, alături de un sobor de preoți și diaconi, iar răspunsurile liturgice au fost oferite de psalţii catedralei.
Slujba s-a încheiat cu rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, „Doamne şi stăpânul vieţii mele” şi cu citirea Evangheliei, după care a urmat cuvântul de învăţătură, rostit de Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei: „Să-L rugăm pe Dumnezeu să ne dea harul smereniei lui Hristos, prin care omul se vede pe sine în toată goliciunea sa lăuntrică și-l vede pe celălalt ca om creat de Dumnezeu, ca o posibilă Maria Egipteanca - astăzi păcătoasă, mult păcătoasă, iar mâine care reușește să se ridice, prin pocăință și adâncimea rugăciunii sale, de pe pământ spre Cer. Dumnezeu, în milostivirea Sa, nu privește la omul cel păcătos, ci privește la omul cel păcătos care prin stare și cuget de pocăință, regretă ce a făcut, vede lumina din ochii și din inima celuilalt și prin aceasta nu judecă și speră să se împlinească și în viața lui cuvântul rostit de Domnul Dumnezeu în Evanghelie: «Nu judecaţi și nu veți fi judecaţi»”.
Cunoscută drept „Canonul lacrimilor”, creația în versuri a Sfântului Andrei, Arhiepiscopul Cretei, este una dintre cele mai frumoase slujbe ale Bisericii Ortodoxe şi cel mai extins imn liturgic din cultul ortodox, cu 250 de strofe sau tropare. O atenţie deosebită este acordată în Canonul cel Mare răscumpărării omului din robia păcatului, mijlocită de Mântuitorul prin Jertfa Sa pe Cruce. Căderea omului în păcat, răscumpărarea lui prin Întruparea şi Jertfa Mântuitorului, Taina Pocăinţei, dogma Sfintei Treimi, preacinstirea Maicii Domnului sunt principalele teme dogmatice pe care autorul le abordează.