Conform tradiţiei, în prima duminică din Postul Sfintelor Paşti, numită şi Duminica Ortodoxiei, Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, a săvârşit Liturghia Sfântului Ierarh Vasile cel Mare la Catedrala Mitropolitană din Iaşi. În cadrul slujbei a avut loc și o hirotonie întru preot, iar părintele arhimandrit Dosoftei Şcheul, mare eclesiarh al Catedralei Mitropolitane din Iaşi, a citit Pastorala Sfântului Sinod dedicată acestei duminici speciale.
În fiecare an, Biserica Ortodoxă prăznuiește în Duminica întâi din Postul Mare triumful Ortodoxiei, al dreptei credințe împotriva ereziilor, fiind amintite evenimentele din 11 martie 843 de la Constantinopol, când a fost restabilit cultul sfintelor icoane și întărite hotărârile celor șapte sinoade ecumenice.
În această zi atât de importantă, credincioşii din Iaşi şi din împrejurimi au umplut Catedrala mitropolitană la Sfânta Liturghie, oficiată de IPS Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. Răspunsurile liturgice au fost date de Corul „Sanctus“ al Catedralei mitropolitane, dirijat de Costel Mirel Nechita.
„Cuvântul e detronat de imagine”
După citirea Sfintei Evanghelii, părintele arhimandrit Dosoftei Şcheul, mare eclesiarh al Catedralei mitropolitane din Iaşi, a dat citire Pastoralei Sfântului Sinod la Duminica Ortodoxiei, adresată clerului şi credincioşilor, din care redăm o mică parte: „Putem constata foarte uşor că trăim în era videocraţiei, când «cuvântul e detronat de imagine». Cu cât suntem astăzi invadaţi de mai multe imagini trecătoare, fugitive, cu atât sărăceşte conţinutul comunicării, al comuniunii dintre oameni. Totul devine imagine a materialului limitat și efemer, adică ne «informăm văzând», fără să mai realizăm că «imaginile pot înşela mai mult decât cuvintele» şi că «pentru omul văzător (şi numai atât) nevăzutul nu există». De aceea, o imagine proprie, o fotografie a sinelui devine pentru mine un idol: o postez pe toate reţelele de socializare, aştept cu nerăbdare să fie cât mai distribuită şi mai apreciată, ceea ce coincide cu faptul de a mă afirma între ceilalți. Postez cât mai multe fotografii, deci exist. Important este să fiu văzut de către alţii, nu să fiu privit în mod personal de ochii celorlalţi. De aici începe să se nască idolatria: îmi place să fiu adulat, apreciat în funcţie de imaginile pe care vreau eu să le selectez și să le livrez în spaţiul public şi care s-ar putea să nu exprime de fapt cine sunt eu cu adevărat dincolo de imaginea exterioară. Într-un asemenea context, Duminica Ortodoxiei, a comuniunii icoanelor sfinte, este mai mult decât actuală, deoarece icoana sfântă trimite spre o persoană sfântă veșnic vie. Doar prin prisma icoanei sfinte, imaginea sau civilizaţia vizualului se poate elibera de autosuficiență, narcisism și materialism opac. Deoarece adevăratul rost al icoanei nu este ca să o vedem, transformând-o într-un obiect de contemplație estetică, ci să ne ajute ca să trăim în prezența lui Dumnezeu și a sfinților, noi dorim să fim văzuți, ascultați și iubiți de Dumnezeu cel veșnic şi de toți sfinții lui Dumnezeu, nu doar de oameni trecători și schimbători”. În continuare, urmând îndemnul Sfântului Sinod, s-a organizat colecta de bani pentru Fondul Central Misionar.
În cadrul slujbei arhierești a avut loc și o hirotonie întru preot, cea a diaconului Lucian Roșu, pe seama Parohiei „Nașterea Maicii Domnului”- Dârloaia, comuna Bârgăuani, județul Neamț.
„Să-I mulțumim lui Dumnezeu că ne-a învrednicit să ne naștem în Biserica Ortodoxă!”
Numeroşi credincioşi s-au împărtăşit cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Iisus Hristos, după care, la finalul slujbei, au ascultat cuvântul de învățătură al Mitropolitului Moldovei și Bucovinei, care a vorbit despre semnificațiile Ortodoxiei: „Ortodoxia este dreapta slăvire adusă lui Dumnezeu; Ortodoxia este credința cea dreaptă, Ortodoxia este cugetarea cea adevărată despre relația pe care omul o are cu Dumnezeu, cu semenii săi și cu toată creația lui Dumnezeu. Ortodoxia înseamnă viziunea cea adevărată și dreaptă în ceea ce privește familia, în ceea ce privește țara, în ceea ce privește lumea. Ortodoxia este creștinismul autentic pentru că se fundamentează pe o conștiință dogmatică, adică are la bază dogmele cele adevărate ale dreptei credințe. Ortodoxia este creștinismul cel adevărat pentru că are conștiință ascetică, pentru că insistă asupra acestei lucrări de post, de rugăciune, de lacrimi, de metanii, de jertfa de sine, fără de care nu poate fi concepută credința noastră. În al treilea rând, Ortodoxia este creștinismul autentic pentru că se bazează pe conștiință bisericească; nu poate exista creștin adevărat decât înăuntrul Bisericii. Ortodoxia este, așadar, credința cea adevărată, este icoana cea binecuvântată a Maicii Domnului care cuprinde în inima ei toată suferința și bucuria, toată pacea și încercarea noastră și a lumii. Să-I mulțumim lui Dumnezeu că ne-a învrednicit să ne naștem în Biserica Ortodoxă!”.
Înainte de a se îndrepta spre casele lor, credincioșii au fost binecuvântați de ierarh și de soborul slujitor.