Joi, 18 iulie 2019, a fost cea de-a patra zi a Masterclassului Internaţional de Cânt Bizantin de la Iaşi. Joia aceasta a fost ziua în care studenţii şi profesorii lor coordonatori au încântat participanţii prin prezentări care au combinat cercetarea academică a manuscriselor cu interpretarea unor exemple muzicale reprezentative. De asemenea, invitatul special, protopsaltul Panagiotis Neochoritis, a lucrat în mod special cu monahiile prezente la eveniment, discutând despre provocările cu care ele se confruntă.
La cursul de tehnică vocală din această dimineaţă, soprana Mihaela Grăjdeanu a insistat pe noţiuni de anatomie, pe respiraţie şi pe modalităţile practice de a atinge tonalităţi înalte sau joase.
Prima prezentare, cea a studenţilor şi a absolvenţilor secţiei de Muzică Religioasă a Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” Iaşi, coordonaţi de conf. dr. Zamfira Dănilă, s-a concentrat pe interpretarea unui Polieleu din patru manuscrise de tip antologhion, ale Bibliotecii „Dumitru Stăniloae” din cadrul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. La cântarea celor şase polielee selectate din cele şaptesprezece descoperite în manuscrise au fost invitaţi să participe toţi cei din sală.
A doua prezentare, cea a echipei de paleografie muzicală din cadrul Universităţii „Aristotelis” din Salonic - Grecia, condusă de conf. dr. Maria Alexandru, a fost dedicată Sfântului Ioan Cucuzel, compozitor, psalt şi mare dascăl, ale cărui exerciţii de paralaghie sunt foarte folositoare pentru cei care îşi propun să progreseze în tehnica de cânt bizantin.
Înainte de prânz, protopsaltul Panagiotis Neochoritis a lucrat cu monahiile, reamintindu-le necesitatea cunoaşterii intervalelor şi a simplificării interpretării, sfătuindu-le, totodată, să facă mai multă paralaghie, ani la rând, pentru a descoperi ethosul muzicii. Ethosul se descoperă în timp, înlăuntrul nostru, de aceea paralaghia se face rar şi simplu. Ajutorul de bază în deprinderea bazelor cântării este dat de kanonaki. Primul pas în deprinderea muzicii bizantine este smerenia, iar al doilea - permisiunea acordată textului de a conduce modul de cântare. Când textul vorbeşte despre Înviere, de pildă, cântarea nu poate fi smerită. Frica de a cânta poate fi din egoism, din teama de a nu greşi, dar nu trebuie să ne fie teamă de greşeală.
De asemenea, invitatul a subliniat faptul că diferenţa dintre cântarea mănăstirească şi cea din lume constă în simplitate, aceasta permiţând minţii să se gândească la sensul textului. Sensul textului nu trebuie niciodată sacrificat printr-o cântare grăbită.
Între timp, ceilalţi invitaţi de la Patriarhia Ecumenică din Constantinopol au lucrat intervalele cu restul cursanţilor. În după-amiaza zilei a continuat cursul opţional de muzică orientală clasică oferit de conf. dr. Maria Alexandru, dar şi ansamblul psaltic coordonat de asist. drd. Adrian Sîrbu. Ultimul curs al zilei a avut loc, din nou până târziu în noapte, în Biserica „Sfântul Sava”, sub îndrumarea protopsaltului Panagiotis Neochoritis. (Sorina Chiper - PR Asociația culturală „Byzantion”)