Prezentarea lucrărilor a fost precedată de ceremonia de deschidere la care au participat şi au luat cuvântul Înaltpreasfinţitul Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, părintele Ion Vicovan, decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi, doamna Mihaela Onofrei din partea Rectoratului Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, domnul Octav Bjoza, din partea Secretariatului de Stat pentru Recunoaşterea Meritelor Luptătorilor Împotriva Regimului Comunist, şi domnul Radu Preda, preşedintele IICCMER.
Sesiunile de comunicări au început cu prezentarea susţinută de domnul academician Alexandru Zub şi de domnul Matei Cazacu, cercetător la Centre National de la Recherche Scientifique din Franţa şi conferenţiar la Institut National des Langues et Civilisations Orientales din Paris. Moderatorul sesiunii a fost părintele Ion Vicovan. Titlul lucrării prezentate de domnul Alexandru Zub a fost „Despre rezistenţa spirituală anticomunistă“. Acesta le-a zugrăvit celor prezenţi mai multe chipuri de preoţi, pe care i-a întâlnit în închisoare şi care i-au marcat existenţa, printre ei regăsindu-se nume precum părintele Mina Dobzeu şi alţii. De asemenea, domnul academician a făcut şi o descriere a felului în care se desfăşurau în închisoare evenimente importante din an, cum ar fi sărbătoarea Naşterii Domnului, şi a condiţiilor grele cu care s-au confruntat.
Titlul celei de a doua lucrări susţinute în cadrul acestei sesiuni a fost „Şah la patriarh! Patriarhul Justinian şi colaboratorii săi“. Domnul Matei Cazacu şi-a început prelegerea prin explicarea titlului, menţionând că acesta face referire la o replică rostită de unul dintre consilieri la adresa patriarhului: „Şah la patriarh! Funia se strânge, şi încet, încet va veni rândul fiecăruia“. În continuarea lucrării, acesta a menţionat faptul că istoria Bisericii sub regimul comunist ar trebui să se facă într-un mod structurat, ţinând cont de următoarele coordonate: oameni, instituţii, evenimente. Domnul Matei Cazacu a accentuat, de asemenea, faptul că tatăl său a deţinut funcţia de şef de cabinet pe durata conducerii Patriarhului Justinian, acest lucru permiţându-i mai bine să înţeleagă anumite lucruri cu privire la personalitatea întâistătătorului Bisericii din acea vreme. Au fost descrise mai multe evenimente importante în care a fost implicat Patriarhul Justinian, domnul Matei Cazacu prezentând, de asemenea, în mod detaliat şi circumstanţele care l-au determinat de fiecare dată pe patriarh să ia anumite decizii.
Cea de a doua sesiune i-a avut ca invitaţi pe domnul Paul Brusanowski, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Andrei Şaguna“ din Sibiu, şi pe domnul Radu Preda, preşedintele IICCMER. Domnul Paul Brusanowski le-a prezentat ascultătorilor un rezumat al situaţiei statului şi a Bisericii până la anul 1948. Acesta a făcut referire atât la chestiuni importante pe plan laic, cât şi la cele de ordin bisericesc, ca de exemplu situaţia în care se găseau mănăstirile desfiinţate.
Titlul lucrării prezentate de domnul Radu Preda a fost „Biserica în comunism. Adaptare, rezistenţă, sfinţenie“. Lucrarea sa a făcut referire atât la situaţia Bisericii în timpul Patriarhului Justinian Marina, menţionând că acesta a dorit să realizeze „o securizare materială a Bisericii“, cât şi la formele de rezistenţă ale credincioşilor din acea perioadă, precizând că aceasta s-a concretizat într-o „rezistenţă pasivă“ şi o „rezistenţă activă“. De asemenea, prezentarea sa a făcut referire la problematica sfinţeniei în cazul mărturisitorilor din temniţele comuniste: „Problematica sfinţeniei este una deosebit de nuanţată. Nu avem conturată până acum tipologia martirului în comunism“.
În cadrul celei de a treia sesiuni de comunicări, domnul George Enache, profesor la Universitatea „Dunărea de Jos“ din Galaţi, a vorbit auditoriului despre „Strategii de supravieţuire a Bisericii în perioada comunistă“. În discursul său, domnul profesor a prezentat anumite aspecte care îi erau impuse Bisericii de către stat pentru a o menţine ca instituţie. Printre acestea s-a regăsit faptul că Biserica a fost gândită de comunişti ca instrument al poliţiei de atunci şi ideea că Biserica era considerată ca fiind alături de stat în măsura în care aceasta îl slujea.
În continuare, părintele decan Ion Vicovan a susţinut lucrarea cu titlul „Patriarhul Justinian Marina «Fost-a om trimis de la Dumnezeu» la «vreme potrivit㻓. Comunicarea a debutat cu prezentarea începutului activităţii Patriarhului Justinian Marina din perioada în care fusese ales arhiereu-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, sub conducerea Mitropolitului Irineu Mihălcescu. Lucrarea părintelui decan a vizat prezentarea activităţii filantropice susţinute de patriarh pe vremea când încă se afla la Iaşi. Astfel, acesta a vizitat mai multe protopopiate şi s-a interesat în mod minuţios de situaţia orfanilor din acea perioadă, urmând ca apoi să construiască un aşezământ pentru aceştia. De asemenea, au fost prezentate şi multe alte aspecte prin care s-a demonstrat faptul că prin tot ceea ce a făcut, Patriarhul Justinian Marina a încercat să aducă folos Bisericii într-o perioadă atât de grea cum a fost cea în care acesta a fost întâistătător al Bisericii, părintele afirmând: „La început, a fost văzut ca omul ideal, ales de regim, însă, prin tot ceea ce a făcut, a demonstrat că comuniştii s-au înşelat cel mai amarnic“.
Lucrările susţinute din cadrul ultimei sesiuni de comunicări din prima zi a simpozionului au vizat prezentarea unor aspecte legate de educaţia religioasă din acea vreme. Prima prezentare a fost susţinută de domnul Constantin Cucoş, profesor la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi. Titlul acesteia a fost: „Educaţia religioasă în România comunistă. Dificultăţi, factori şi căi de realizare“. Domnul profesor a precizat faptul că „educaţia religioasă în această perioadă s-a manifestat într-un cadru mai degrabă informal, «subversiv», în contrasens cu un câmp educaţional adversiv, chiar opresiv“. De asemenea, acesta a menţionat faptul că printre cele mai folosite resurse în acea perioadă în vederea susţinerii educaţiei religioase s-au regăsit: literatura patristică (în special colecţia „Părinţi şi Scriitori Bisericeşti“ iniţiată de Patriarhul Iustin Moisescu) şi opera părintelui Dumitru Stăniloae. La finalul comunicării, acesta a concluzionat: „Se poate deduce faptul că, în ciuda cenzurii şi a reprimării, formarea religioasă nu a putut fi eradicată şi aceasta şi-a găsit noi orizonturi de perpetuare la nivelul unor structuri non-standard“.
Cea de a doua prezentare a fost susţinută de părintele Mihail-Simion Săsăujan, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti“, titlul acesteia fiind: Învăţământul teologic ortodox din România în contextul politicii de stat comuniste din anul 1948“. În cadrul comunicării, părintele a prezentat mai multe măsuri care au fost luate de regimul comunist şi care au fost consecinţele acestora. Printre cele mai importante măsuri luate se regăseau: introducerea limbii ruse în învăţământul teologic şi reducerea drastică a numărului de instituţii de învăţământ teologic.
Ziua de ieri a continuat cu prezentarea altor lucrări pe teme de interes major, urmând ca evenimentul să se încheie azi, 6 mai, cu Sfânta Liturghie şi pomenirea martirilor şi apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului, care vor fi oficiate la Catedrala Mitropolitană din Iaşi. (Larisa Alui-Gheorghe)