Joi, 4 Mai 2017

La Iași a debutat aseară cea de-a V-a ediție a Simpozionului Internaţional „Dumitru Stăniloae“. Sub genericul „Comunismul în memoria Bisericii”, la  Teatul Național „Vasile Alecsandri” a fost organizată o dezbatere la care au fost invitați Teodor Baconschi, diplomat, scriitor și teolog, Matei Cazacu, cercetător la Centre National de la Recherche Scientifique din Franța și conferențiar la Institut National des Langues et Civilisations Orientales din Paris, Adrian Opre, profesor universitar la Facultatea de Psihologie a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. Moderatorul întâlnirii a fost Radu Preda, președintele IICCMER, iar prezentatoare Ana Maria Țoc. De la eveniment nu a lipsit nici Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei.

În perioada 4-6 mai, la Iași are loc cea de a V-a ediție a Simpozionului Internațional „Dumitru Stăniloae”. Tema de anul acesta se încadrează în seria evenimentelor care marchează anul 2017 ca An dedicat Patriarhului Justinian Marina și Apărătorilor Ortodoxiei din perioada comunistă, titlul acesteia fiind „Martiriu și Memorie din România comunistă”. Simpozionul reunește experți și specialiști în domeniul istoriei și teologiei, profesori renumiți din România și din străinătate, reprezentați ai Bisericii, teologi, istorici și  sociologi preocupați în mod direct de viața Bisericii în perioada comunistă.

 Deschiderea oficială a evenimentului a fost precedată de o dezbatere publică, care a fost organizată în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” în seara zilei de 3 mai. Titlul dezbaterii a fost „Comunismul în memoria Bisericii”. Întâlnirea a avut ca invitați nume sonore ale culturii, cercetării și educației românești, precum domnul Teodor Baconschi, diplomat, scriitor și teolog, domnul Matei Cazacu, cercetător la Centre National de la Recherche Scientifique din Franța și conferențiar la Institut National des Langues et Civilisations Orientales din Paris, domnul Adrian Opre, profesor universitar la Facultatea de Psihologie a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, moderatorul ediției fiind domnul Radu Preda, președintele IICCMER.

Comunismul în istoria recentă a României

Dezbaterea a debutat cu prelegerea susținută de domnul Matei Cazacu. Aceasta a avut ca temă locul pe care comunismul îl deține în istoria recentă a României. Invitatul a definit comunismul ca fiind un regim „pastoral-patriarhal” al cărui principal scop este reprezentat „transformarea omului într-un animal domestic în cadrul căreia omul trăiește ca un animal pe lângă stăpânul său”. De asemenea, a fost accentuată ideea că spre deosebire de alte regimuri, comunismul se manifestă printr-o manevră de pervertire a conștiințelor, de captivare a gândirii și de impunere a gândirii unice. Prin instituirea comunismului,  Uniunea Sovietică a impus propriul model economic și politic, dar fără a aduce și un anumit model impus pentru Biserică. România a fost prima țară în care a fost impus comunismul de către Uniunea Sovietică, domnul Matei Cazacu accentuând faptul că românii au simțit din plin „călcâiul sovietic” în calitate de opozantă a Uniunii Sovietice pe durata războiului.

Invitatul a punctat de asemenea faptul că, spre deosebire de Bisericile din celelalte state comuniste, Biserica Ortodoxă Română s-a aflat într-o poziție privilegiată, celelalte țări dând dovadă de un grad mult mai ridicat de ateism. Biserica Ortodoxă Română s-a bucurat de o oarecare libertate în desfășurarea lucrării spre deosebire de celelalte țări. Domnul Matei Cazacu a accentuat faptul că lucrarea Bisericii Române a avut o influență deosebită pentru statele învecinate care se aflau sub sistemul comunist, contribuind în mod substanțial la „renașterea” Bisericii Ruse, față de care măsurile comuniste fuseseră impuse într-un mod mult mai strict pe plan religios.

Proiectul „omului nou” în cadrul proiectului comunist

Dezbaterea a continuat cu prelegerea domnului Teodor Baconschi, aceasta concentrându-se pe antropologia proiectului comunist „omul nou” în opoziție cu modelul de om predicat de Noul Testament, în special în epistolele Sfântului Apostol Pavel. Invitatul a început prezentarea susținând că sistemul comunist urmărea în principal o „demolare a stării de lucru și considerate până atunci firești ” utilizând ca modalitate principală anarhia. Pierderile de vieți omenești lăsate în urmă de acest regim produc în  memoria omului comun „o acumulare de oroare genocidală, de distrugere de valori, de patrimoniu, de memorie colectivă, de simțul elementar al demnității încât nu se mai poate vorbi de o terapie post-totalitară, ci de o fugă spre amnezia salvatoare”, ființa umană având „tentația de a-l uita  și obligația de a-l reconstitui memoria sa dintr-o rațiune pedagogică adresată noilor generații”.

Domnul Teodor Baconschi a afirmat de asemenea că regimul comunist s-a impus ca o „parodie metafizică de inspirație demonică a Bisericii”, impunerea sa reprezentând „o răsturnarea deliberată a proiectului creștin”. În cadrul sistemului comunist, partidul devine o „contrapondere a Bisericii”, ura de clasă devenind sentimentul dominant în opoziție cu iubirea biblică.

Mecanisme psihologice de confruntare cu oroarea

Cea de a treia prelegere a fost susținută de domnul Adrian Opre, tema centrală fiind  prezentarea unor mecanisme psihologice de confruntare cu oroare regimului comunist. Discursul a debutat cu ilustrarea ideii de apărare ca trăsătură înnăscută, denumită și imunitatea dobândită sau biologică, la care a adăugat alte două tipuri de imunitate: psihologică reprezentată de limpezimea minții și spirituală reprezentată de integritatea sufletului. „Psihologic vorbind, când ne confruntăm cu un element traumatic, așa cum acești oameni s-au confruntat, în primul rând ne apărăm automat, ancestral (…). Aceste mecanisme sunt eficiente pentru că sunt rapide, dar devin extrem de neeficiente când ne lăsăm pradă lor, Omul dincolo de a se apăra de o traumă când se confruntă cu ea, se adaptează ei”.

O altă noțiune importantă  abordată de domnul Adrian Opre a fost cea de frică. Acesta a accentuat ideea că frica a reprezentat unul dintre elementele care asigurat reușita regimului comunist, metodele utilizate pentru impunerea acestei frici fiind în principal suspiciunea și denunțul.

Cele trei prelegeri au fost urmate de o parte dedicată întrebărilor adresate de public. Acestea au vizat diverse aspecte legate de prezentările invitaților cum ar fi rezistența oamenilor în fața unui potențial atac totalitar, o posibilă comparație între regimul democratic actual care urmărește desacralizarea persoanei și regimul comunist. Conferința s-a încheiat cu o următoarea întrebare lansată cu precădere publicului tânăr de către domnul Radu Preda: „Tu ce ai face dacă s-ar instaura regimul comunist? Se presupune că ai avea 17 ani, iar în România s-ar instaura regimul comunist. Ai lupta? Te-ai adapta? Ai fugi?”.

Lucrările Simpozionului Stăniloae vor debuta debuta astăzi, 4 mai, cu festivitatea de deschidere care va avea loc în Sala „Iustin Moisescu” a Centrului Eparhial Iași. Timp de două zile vor fi susținute lucrări care vor viza patru direcții: relația Biserică-Stat în regimul comunist, Mărturisitorii și Apărătorii Ortodoxiei în timpul comunismului, monahismul românesc în comunism și viața religioasă în cotidianul comunist. Simpozionul se va încheia sâmbătă, 6 mai cu Sfânta Liturghie și pomenirea martirilor și apărătorilor ortodoxiei în timpul comunismului, care vor fi oficiate la Catedrala Mitropolitană din Iași. (Larisa Alui-Gheorghe)