Ieri a debutat la Centrul Social-Cultural „Sfântul Ilie” de la Miclăușeni o întâlnire de formare și de evaluare a Programului de Mentorat, desfășurat în primul semestru al acestui an școlar în seminariile teologice din Arhiepiscopia Iașilor. Astăzi, în cea de-a doua zi a întâlnirii, invitat special a fost Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan, care a săvârșit la primele ore ale dimineții Sfânta Liturghie în paraclisul Mănăstirii Miclăușeni, după care a partcipat la două sesiuni de lucru.
În aceste zile, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Teofan, Sectorul Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor organizează la Centrul Social-Cultural „Sfântul Ilie” al Mănăstirii Miclăușeni o întâlnire de formare și de evaluare a Programului de Mentorat, desfășurat în primul semestru al acestui an școlar în seminariile teologice din Arhiepiscopia Iașilor.
În a doua zi a întâlnirii, în mijlocul participanților - directori de seminarii, profesori și mentori - a fost prezent și IPS Părinte Mitropolit Teofan, care a săvârșit la primele ore ale dimineții Sfânta Liturghie în paraclisul Mănăstirii Miclăușeni, după care a partcipat la două sesiuni de lucru.
În cadrul primei sesiuni a fost propus un nou instrument de lucru pentru activitatea mentorilor. În cadrul celei de-a doua sesiuni, a fost prezentat și dezbătut feedback-ul primit de la elevii mentorizați, prin intermediul unui chestionar aplicat tuturor elevilor claselor a IX-a Teologie Pastorală. În cea de-a treia sesiune, câte doi mentori de la fiecare seminar au prezentat o analiză SWOT.
O mai mare atenție din partea corpului profesoral
„Am binecuvântat acest demers de mentorat ca pe o încercare, pe lângă tot ceea se împlinește în seminariile noastre teologice, de a se insita ceva mai mult, dacă se poate și ca timp, și ca pricepere, asupra tânărului seminarist, care are o nevoie imensă de a fi și ascultat de către cineva. Se întâmplă uneori ca al nostru cuvânt să nu prindă rădăcină, în sensul de schimbare a perspectivei, pentru că sunt alte voci considerate în special de adolescenți și tineri mai puternice și mai convingătoare. Nu trebuie neglijată însă nevoia acestor tineri de a fi ascultați; după cum am înțeles din mai multe mărturii, această nevoie este imensă. Ca să asculți pe cineva cu adevărat presupune și să-l cunoști, pe de o parte, și să încerci, pe de altă parte, să împlinești ceea ce este de fapt datoria fiecărui creștin, anume de a fi următor al lui Hristos, adică să iei asupra ta păcatele, slăbiciunile, durerile, nedumeririle, sentimentul de abandon și toate cele asemănătoare ale semenului tău, în cazul de față ale elevului seminarist. Iar noi, ca preoți, profesori și mentori, trebuie să avem puterea să ducem și greutatea celuilalt”, a subliniat Mitropolitul Moldovei și Bucovinei în cuvântul rostit către mentorii din seminarii.
În cadrul sesiunillor a IV-a, a V-a și a VI-a, psihologul Smaranda Buju, lector universitar la Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași, le-a propus participanților noi metode și instrumente pentru dezvoltarea Programului de Mentorat, oferind totodată consiliere de specialitate pentru problemele pe care le întâmpină aceștia în activitatea desfășurată. Smaranda Buju este implicată în activitatea Bisericii ( publică în „Ziarul Lumina”, Portalul „Doxologia”), are pregătire interdisciplinară (psihologie, filosofie, spiritualitate creștină), iar în calitate de psiholog specialist în psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională, realizează consiliere psihologică și desfășoară proiecte educaționale în mediul școlar primar, gimnazial, liceal și universitar.
Sesiunea a VII-a, care se ve desfășura mâine, 8 februarie, va fi dedicată evaluării cursului și stabilirii pașilor următori.
„Au trecut trei luni de când am demarat, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Teofan, acest proiect de mentorat în seminariile teologice din Arhiepiscopia Iașilor. Este un proiect destinat elevilor din clasa a IX-a, care presupune o mai mare atenție din partea corpului profesoral și nu numai, o mai mare atenție din partea instituției seminarului ca atare, cu privire la integrarea duhovnicească, comunitară dar și intelectuală, a acestor tineri în comunitățile seminariale. Mulți dintre elevi vin la seminarii cu așteptări și cu nădejdi de vindecare lăuntrică și lucrurile acestea trebuie pregătite, anticipate și, bineînțeles, aplicate. Din acest punct de vedere, am solicitat o întâlnire cu toți mentorii din seminariile noastre, acum, la sfârșitul primului semetru școlar, tocmai pentru a evalua reacțiile tinerilor și ale mentorilor; am implementat o metodologie și anumite conținuturi și acum ne-am adunat ca să vedem dacă au funcționat și ce anume putem îmbunătăți”, ne-a explicat părintele arhimandrit Hrisostom Rădășanu, consilierul educațional al Arhiepiscopiei Iașilor.