Muzeul Etnografic al Moldovei găzduieşte, în perioada 27 aprilie - 4 iunie 2017, expoziţia „Psaltirea de la Dragomirna, mărturie a artei creştine“. Vernisajul miniaturilor realizate în atelierul Mănăstirii Dragomirna a avut loc ieri, 27 aprilie 2017, la Palatul Culturii din Iaşi.
În galeriile Muzeului Etnografic al Moldovei din cadrul Complexului Naţional Muzeal „Moldova“ - Palatul Culturii Iaşi, a avut loc ieri, 27 aprilie 2017, vernisajul expoziţiei „Psaltirea de la Dragomirna, mărturie a artei creştine“. Miniaturile expuse au fost realizate în Atelierul de caligrafie şi pictură „Mitropolit Anastasie Crimca“ al Mănăstirii Dragomirna. La eveniment au fost prezenţi numeroşi oameni de cultură, preoţi, profesori, specialişti din domeniul restaurării şi conservării, absolvenţi ai facultăţilor de artă sacră şi numeroşi invitaţi. Dr. Lăcrămioara Stratulat, managerul Complexului Naţional Muzeal „Moldova“, a salutat prezenţa oaspeţilor prezenţi în galeriile Muzeului Etnografic al Moldovei şi a menţionat că expoziţia „Psaltirea de la Dragomirna, mărturie a artei creştine“ este un dar oferit vizitatorilor cu prilejul sărbătorii Învierii Domnului. De asemenea, dr. Lăcrămioara Stratulat a apreciat efortul celor care s-au implicat în organizarea manifestării.
Miniaturile, osteneala maicilor de la Dragomirna
Stavrofora Macrina Sauciniţanu, stareţa Mănăstirii Dragomirna, a amintit că „Psaltirea de la Dragomirna este un monument limită şi unic în istoria artei româneşti, fiind realizată în şcoala patronată de Mitropolitul Anastasie Crimca“. „Această şcoală a excelat în meşteşugul copierii şi împodobirii manuscriselor cu ornamente şi miniaturi. Iconografia Psaltirii cuprinde două cicluri: ciclul lui David şi ciclul lui Moise. Pentru Mănăstirea Dragomirna, din punct de vedere dogmatic, manuscrisele reprezintă o mărturisire a trinităţii. Mitropolitul Anastasie Crimca, prin iconografia manuscriselor şi a bisericii mari, s-a dovedit un mărturisitor al Sfintei Treimi. În expoziţie se află o parte din osteneala maicilor de la atelierul de miniatură şi caligrafie, fiind unicat datorită tehnicii folosite: pigment cu emulsie de ou, pigment aurit cu soluţie de gumă arabică şi tuş (negru şi roşu). O parte dintre reproduceri au fost realizate pe o hârtie care imită pergamentul“, a explicat stavrofora Macrina Sauciniţanu. Stareţa Mănăstirii Dragomirna a prezentat apoi albumul „Frescele Mănăstirii Dragomirna“ şi a mulţumit apoi Înaltpreasfinţitului Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, şi Înaltpreasfinţitului Părinte Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, pentru că au binecuvântat organizarea expoziţiei la Iaşi.
„Anastasie Crimca a fost un om al rugăciunii“
Părintele profesor doctor Ion Vicovan, decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, a vorbit auditoriului despre viaţa şi personalitatea Mitropolitului Anastasie Crimca: „Este printre cei mai importanţi mitropoliţi pe care i-a avut Moldova în veacul al XVII-lea şi în general. A avut o păstorire îndelungată şi extrem de bogată. A fost un om duhovnicesc! Cred că tot ceea ce a realizat a avut ca fundament viaţa lui duhovnicească şi relaţia lui cu Dumnezeu. A avut o contribuţie importantă la stabilitatea politică a ţării într-o vreme foarte grea. A avut o contribuţie imporantă la viaţa culturală a Moldovei, cunoscându-se peste 25 de manuscrise apărute în vremea lui. În tradiţia ortodoxă răsăriteană, Psaltirea a avut un loc de cinste. Ea se numără printre cele mai vechi şi mai numeroase cărţi de cult scrise de mână şi apoi tipărite. Anastasie Crimca a fost un om al rugăciunii. El a scris acest manuscris de la Dragomirna, l-a împodobit cu miniaturi atât de frumoase. Ştiind că Psaltirea circulă peste tot pentru că este utilizată la rugăciunea individuală sau în cult, el a împodobit-o atât de frumos ca să fie şi mai atrăgătoare. Sunt convins că aceste miniaturi sunt atât de reuşite şi datorită faptului că Mitropolitul Anastasie Crimca era un om al rugăciunii. Miniaturile exprimă creativitate, vrednicul ierarh neavând un model atunci când le-a realizat. Maicile de la Dragomirna au reînviat spiritul artistic al acestei aşezări monahale şi duhul lui Anastasie Crimca“.
Culorile tricolorului în miniaturile de la Dragomirna
Culorile tricolorului au fost folosite în miniaturi de către Mitropolitul Anastasie Crimca, după cum a menţionat în cadrul evenimentului muzeograful Eva Giosanu, curatorul expoziției: „Anastasie Crimca a folosit culorile steagului românesc şi le-a preînsemnat în vreme. Aceste miniaturi copiază modelul din secolul al XVII-lea. Veţi observa că pe miniaturi este un chenar cu tricolor. Aceasta cu atât mai mult cu cât culorile tricolorului ţării noastre nu au fost alese de nişte oameni ai Bisericii“. În 1616, Anastasie Crimca, ctitor al Mănăstirii Dragomirna şi viitor mitropolit al Moldovei, finaliza, împreună cu ucenicii săi, împodobirea Psaltirii, realizate pe pergament, cu o bogată decoraţie reprezentată de miniaturi (32) în plină pagină şi în text, frontispicii, viniete şi chenare. Această lucrare constituie un moment de referinţă, autoportretul realizat de Anastasie Crimca fiind considerat cel dintâi din arta plastică românească. Creaţia lui Anastasie Crimca este astăzi continuată de călugăriţele din obştea monahală, care excelează în arta miniaturii pe suport papetar şi pergament. Artiste pline de har, monahiile au realizat replici după paginile Psaltirii din 1616, respectând cromatica şi tehnica originalului. În cadrul acestei expoziţii, publicul este invitat să „citească“ pagini de psaltire, care sunt şi pagini de istorie, inclusiv de istorie a artei plastice româneşti.