Vineri, 28 Iulie 2017

Să priveşti acolo unde icoana te îndrumă cu atâta gingăşie şi forţă expresivă… şi să te încarci de emoţie care transcende, care purifică şi umple de bunătăţi trainice. Se spune că nu noi alegem modelul de icoană, ci icoana ne alege pe noi, ne oferă subiect de reflecţie, de evaluare interioară şi, în acelaşi timp, motivaţie pentru continuarea construcţiei interioare, folosind material de calitate, care să te aşeze în lumina nepieritoare şi nestricăcioasă.

La Ruşii Munţi din judeţul Mureş, în luna iulie a acestui an, s-a desfăşurat Tabăra de vară „Icoana, colţ de rai”, proiect iniţiat în anul 2006 la Reghin, la Şcoala Gimnazială „Alexandru Ceuşianu”, de către inimoasa profesoară Daniela Friciu. Începând de anul acesta, profesoara reghineană a devenit coorganizator, oferind oportunitatea preluării calităţii de organizator şi Şcolii Gimnaziale „Dănilă Stuparu” din localitatea Ruşii Munţi, judeţul Mureş. Astfel, alături de prof. Daniela Friciu, proiectul este coordonat şi de prof. Simona Feldrihan, prof. Mihaela Adam, prof. Ramona Bogdan şi pr. inspector şcolar Claudiu-Dorin Chiorean.

Şcoala gazdă din Ruşii Munţi a dovedit maxim de dedicare, ospitalitate, muncă responsabilă şi grijă deosebită faţă de elevii participanţi la activităţile proiectului, asigurând acestora o săptămână de neuitat, de o frumuseţe şi bucurie sufletească unică şi preţioasă. Alături de profesorii calzi ai şcolii gazdă, preotul paroh al bisericii din Ruşii Munţi, primarul localităţii, colectivul de profesionişti ai Muzeului Etnografic al localităţii, personalul care deserveşte complexele hoteliere E Mol şi Montana şi toată suflarea localităţii s-au preocupat neobosit să asigure condiţii de maxim confort participanţilor. Şcoala „Elena Cuza” din Iaşi, reprezentată de subsemnata, prof. Fulvia Horobeţ, a participat, ca şi colaborator de proiect, cu un lot de copii care au beneficiat de acest dar de vacanţă.

În cele cinci zile ale taberei, cei 40 de copii implicaţi în proiect au realizat activităţi care educă prin joc şi interrelaţionare, s-au destins şi şi-au redimensionat la parametrii optimi bucuria interioară, furnizând din această energie adulţilor care le-au stat în preajmă şi i-au îndrumat într-o manieră admirabilă. Activitatea principală a constat în pictarea icoanei pe sticlă. În jurul acestei activităţi au gravitat altele plăcute de către copii şi cu mare efect educativ: tehnica realizării tablourilor cu şerveţele, expediţie montană, cântec şi joc, mituri şi adevăruri despre igiena alimentaţiei sănătoase, prevenţie şi îngrijire sanitară, jocuri în aer liber, dans, foc de tabără, chitară şi jocuri de societate. Programul dens şi interactiv a reuşit să creeze impresia că perioada alocată desfăşurării taberei s-a scurs mult prea rapid, făcând ca regretul final să fie foarte mare din acest motiv. Concluziile pe care le-au mărturisit participanţii constituie un foarte bun indicator în favoarea sustenabilităţii proiectului, o motivaţie de nota zece pentru organizatori şi participanţi. În fiecare zi, activităţile au debutat cu participarea la rugăciunea din biserica localităţii şi s-a dat, punându-se accent pe importanţa portului naţional şi pe aspectele de factură spirituală.

Proiectul este cuprins în calendarul activităţilor educative judeţene şi a adunat anul acesta instituţii de învăţământ din judeţele Mureş, Iaşi, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Alba, Suceava. Datorită succesului de care s-a bucurat şi anul acesta, proiectul „Icoana, colţ de rai” are şanse considerabile să se situeze în CAEN. (Prof. Fulvia Horobeț)